Dwaalleraren?

Dwaalleraren?

Het onderstaande is overgenomen uit de Leeuwarder Courant, d.d. 27 oktober 2000.

Door Wim Schrijver
De oudere theologen roeren zich. Al drie jaar wordt gediscussieerd over ’Verzoening’ van de gereformeerde Cees den Heyer die stelt dat de oude belijdenissen fout zitten: Jezus stierf niet om God en mensen te verzoenen.

Net is het jongste boek van de gereformeerde emeritus Harry Kuitert uit, ’Over reli-gie’, waarin deze afrekent met een persoonlijke God en daarom dus ook met zoiets als bidden. En er ligt ook ’De stem van de roepende’ (Kok, Kampen) van de Hervormde Gijs Dingemans. Dingemans. Lange tijd hoogleraar praktische theologie, heeft net als Kuitert met zijn boek de nog niet-gelovigen - hij spreekt van ’Niemandslanders’ - op het oog. Alleen is zijn ook letterlijk zware boek bedoeld voor dominees en opvoeders. Voor Dingemans staat het als een paal boven water: God zit achter deze wereld. Maar met Kuitert vindt hij dat de oude geloofsformuleringen niet meer voldoen, geloven zelfs in de weg kunnen staan. Het is volgens hem tijd voor ’ommunten’. En net als Den Heyer laat Dingemans weinig over van de oude verzoeningsleer van de kerk. Jezus kwam, aldus die leer, op aarde om door zijn dood aan het kruis de toorn van God over de zonde van de mensen weg te nemen

Gijs Dingemans, Emeritus NH hoogleraar.

,,Ik geloof niet dat de evangelisten aan het lijden van Jezus de betekenis van een offer hebben toegekend’, concludeert Dingemans. Ook Paulus zag Jezus volgens hem ’zeker niet als een door God geschonken speciaal offerlam’. Verder onderschrijft Dingemans ook niet de belijdenis dat Jezus tegelijk God en mens was. ,,Je moet niet zeggen dat God mens is geworden. Dat is te biologisch gedacht. Je kunt beter zeggen dat de Geest van God op een unieke wijze in de mens Jezus woonde.’ ,,God is vanaf het begin bezig geweest om de schepping bij te sturen en mensen op te roepen tot een ander leven’’, legt Dingemans uit. ,,Vooral in Jezus heeft het scheppingswoord van de Geest op een unieke wijze onder ons gewoond en gewerkt. ’

Dingemans laat ook weinig heel van het traditionele beeld van de kerk van hemel en hel. Dat zijn hooguit metaforen, beelden om iets onvoorstelbaars voor te stellen. ,,Het is gestotter en gestamel va de christelijke traditie.’’ Volgens Dingemans mag best gezegd worden: ’Bij de dood is het afgelopen.’ ,,Voor veel mensen is dat een troost Hun leven is zo verschrikkelijk of intens geweest, dat ze blij zijn als het afgelopen is. Ze hebben alles gehad.’

Heel voorzichtig spreekt Dingemans over een leven in de ’Memoria Deï’, ’Gods herinnering’. ,,Het gaat om vrome fantasieën. We willen op de en of andere manier tot uitdrukking brengen dal de geborgenheid in God eeuwigheidswaarde heeft.’ In de exclusiviteit van het christendom of het bestaan van een waarheid gelooft hij ook niet. ,,Dat bracht voor mij ook het idee van een persoonlijke God in diskrediet.’ En: ’Welke godsdienst de beste is moet het effect of het resultaat uitmaken.’

Met een almachtige God heeft Dingemans zijn hele leven moeite gehad. Zo kwam hij bij het beeld van God als de ’Roepende’ ’Dat betekent voor mij: God die voor ons uitgaat als een zorgende vader, maar ons tegelijk ruimte geeft om eigen wegen te gaan.’

In de Bijbel lezen we dat eerst de afval moet komen voordat Christus Zijn Gemeente van de aarde weg zal nemen:

’Dat gij niet spoedig uw bezinning verliest of in onrust verkeert, hetzij door een gees-tesuiting, hetzij door een prediking, hetzij door een brief, die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag des Heren [reeds] aanbrak. Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen en de mens der wetteloosheid zich open-baren, de zoon des verderfs’2 Thessalonicenzen 2:2-3

Bij het lezen van het bovenstaande artikel moet een volgeling van de Here Jezus Christus ongetwijfeld denken aan de 2e Thessalonicenzenbrief. De Christenen uit Thessalonica waren in onrust omdat men dacht dat de Here Jezus Zijn Gemeente (al) had weggenomen en dat zij waren achtergebleven. Dit werd, zeer waarschijnlijk, veroorzaakt door (dwaal) leraren die beweerden dat de opname al had plaatsgevonden en daarmee zich als ’deskundigen’ voordeden.

Soms zou je heel graag willen dat het christendom iets weg had van de gelovigen uit Thessalonica, tóen maakte men zich druk om de komst van de Here voor Zijn Gemeente, tóen geloofde men (nog) wel letterlijk wat er in de schriften stond! Die tijd is al lang vervlogen, het merendeel van hen die zich Christen noemt gelooft allang niet meer letterlijk wat er geschreven staat, men leest de Bijbel zoals het in de kraam te pas komt. Predikanten en hoogleraren denken het Woord van de Here in twijfel te kunnen trekken. Men levert predikanten af die in principe niets meer (kunnen) geloven en in plaatselijke kerken de dwalingen van hun leraren uitdragen, de waarheid is door de menselijke rede (lees: Hoogmoed) vervangen. Door alle eeuwen heen zijn er dwaallichten geweest die afval van de Here God verkondigden, zelfs kerkstructuren zijn gebaseerd op dwalingen en eigenmachtige uitleg. Feiten, die beschreven staan in de Bijbel, worden niet (meer) gelooft en zijn zelfs verboden in de kerken te belijden op straffe van uitzetting uit het ambt! Het komt zelfs regelmatig voor dat predikanten worden afgezet vanwege het feit dat ze het letterlijke Woord van God prediken! Vooral als het om het Duizendjarige Rijk en de Opname van de Gemeente gaat.

Naar mate de komst van de Here dichterbij komt wordt de afval steeds groter, de apostel Paulus schreef aan de Gemeente te Thessalonica dat vóórdat de Here komt er afval zou komen en naar zich laat aanzien leven wij nu in die tijd. De gereformeerde emeritus hoogleraar Kuitert ventileert zijn ongeloof, Wiersinga verslaat zijn duizenden en Gijs Dingemans doet samen met andere ’sterren’ ook een duit in het zakje. De dwalingen stromen de Gemeente van Christus binnen, in binnen en buitenland probeert de ene emeritus predikant of hoogleraar nog harder en luider te schetteren dan de andere. Het laffe van dit soort mensen is het feit dat ze pas ná hun pensioen publiceren, waren ze soms bang voor hun ontslag?

’Wee hun, want zij zijn de weg van Kaïn opgegaan, zij zijn voor de verleiding  van een Bileamsloon bezweken en door het verzet van een Korach ten onder gegaan.’
Judas 11

Het ’Bileamsloon’ (hun salaris) hebben de genoemde dwaallichten al ontvangen, nu de ondergang van Korach nog, of zouden ze dat ontvangen op de dag dat de Here Zijn Gemeente wegneemt?

Terug naar document-overzicht
Dit artikel wordt u aangeboden door Het BijbelArchief.
Mocht u vragen en/of opmerkingen hebben over dit artikel kunt u contact opnemen met de aanbieder.